Rabu, 8 Jun 2011

GRAF banding yang tidak membanding


MASALAH utama pelajar ketika menjawab Kertas 2 Bahagian D ialah masa. Masalah ini boleh saja menyebabkan sebarang usaha tidak mendatangkan markah, namun masih ada jalan untuk mendapatkan sebagian markah sekalipun kerja tidak siap.

Jika kehendak soalan ternyata meminta pelajar menghasilkan graf atau carta yang membandingkan antara beberapa tahun, negeri-negeri atau apa saja, pastikan pemeriksa dapat melihat hasil kerja untuk tujuan perbandingan.

Misalnya graf bar yang di atas, hasil kerja kesuntukan masa.  Sekalipun peajar menyiapkan bar untuk satu bahagian dengan petunjuk sekali, namun graf itu tidak dapat menunjukkan perbandingan antara eksport dan import.

Untuk mengelakkan kehilangan markah ini, jangan siapkan berdasarkan blok seperti di atas. Mulakan cara jawaban dengan susunan berikut:
1.  Tulis tajuk
2.  Tulis sumber
3.  lakarkan paksi menegak dan mendatar.
4.  Tuliskan bahagian kanan dan kiri (import dan eksport)
5.  Tuliskan butiran untuk paksi tegak dan mendatar.
6.  Mulakan satu sektor 'barangan' untuk bahagian eksport dan import bagi satu tahun dahulu, 
     misalnya  tahun 2001. kemudian lukiskan bar barangan yang sama untuk import dan eksport bagi tahun 
     2002  dan seterusnya tahunn 2003.
7.  Tuliskan petunjuk untuk barangan berkenaan.

Katakan masa menjawab setakat lakaran berkenaan, sekurang-kurangnya jawaban minimum pelajar sudah menjelaskan sedikit mengenai perbedaan barangan yang diimport dan dieksport selama tiga tahun.  Jika pelajar membuatnya seperti contoh di atas, perbandingan apa yang dapat diberikan?

1 ulasan:

  1. Kalau tersilap lukis bar kompaun pyramid kepada bar kompaun, berapa markah yang akan ditolak?

    BalasPadam