Isnin, 28 Mac 2011

BAGAIMANA membina karangan yang baik?

APA yang ada pada sebuah karangan?  Sejak sekolah rendah, murid-murid diajar mengarang, sehinggalah di Prauniversiti atau Tingkatan Enam.  Mengapa tidak mahir lagi mengarang?

Sistem kepengarangan ini sama saja untuk Bahagian A (Laras Sastera) dan Bahagian B (Laras Sains).

Arahan  dalam  kertas soalan ialah calon diminta mengarang dengan kepanjangan antaraa 250 hingga 300 patah perkataan.  Sebenarnya calon masih diberi kelonggaran sehingga 350 patah perkataan!  Setelah 350 patah perkataan, apa-apa yang tercatat tidak ada dalam pemarkahan.

Karangan calon mestilah dalam enam perenggan sahaja.  Enam perenggan ini dalam memenuhi kehendak skema pemarkahan dan memudahkan penyemakan oleh pemeriksa kertas jawaban.  Untuk mudah difahami, perhatikan analisa ini.

Perenggan 1: Pengenalan
Perenggan 2: Idea satu dan tiga huraiannya.
Perenggan 3: Idea dua dan tiga huraiannya.
Perenggan 4: Idea tiga dan tiga huraiannya.
Perenggan 5: idea empat dan tiga huraiannya.
Perenggan 6: Kesimpulan atau penutup.

Kaedah pemarkahan karangan ini seperti berikut:
Idea:         4 markah
Huraian:  12 markah
Bahasa :    5 markah
Impak/keberkesanan: 4 markah
(Jumlah keseluruhan ialah 25 markah)

Apa yang selalu dilupakan oleh calon?

Calon tidak memahami sepenuhnya maksud dan kehendak soalan.
Fahamilah kehendak soalan itu untuk menentukan struktur idea utama bagi jawaban itu: 4 + 0 atau
2 + 2 atau 1 + 3. 
Ø        Maksudnya jika 4 + 0  kesemua idea utama itu dari satu pandangan.
Ø        Manakala  jika 2 + 2 ialah  dua dari satu sudut pandangan dan dua idea lagi sudut pandangan lain.    
Ø        Bagi struktur 1 + 3, bermaksud satu idea dari satu pandangan  dan tiga idea lagi pandangan lain. 
Pandangan-pandangan itu ditemui dalam maksud soalan yang diberikan.

Calon tidak membuat rangka jawaban. 
Hal ini kerap berlaku, walhal inilah asas kepada sesiapa saja untuk menghasilkan karangan bermutu.  Tulislah rangka karangan berdasarkan perenggan, insya Allah kerja mengarang akan terus lancar dan tidak tersesat ke mana-mana.

Tidak membaca karangan sendiri.
Kononnya kerana mengejar masa, calon hanya menulis karangan. Kerja membaca karangan diserahkan kepada pemeriksa. Inilah antara kesilapan calon yang melepaskan peluang untuk menilai semula hasil tulisanya sama ada diyakini betul atau masih ada kesalahan kecil, misalnya ejaan!

Baikilah mana-mana kesilapan yang lalu.

3 ulasan:

  1. Ohh... baru saya tahu, patutlah bukan main susah karangan, rupa2nya senang dan bukan maksud saya senang kacang ! sekarang saya tahu di mana kesilapan saya, terima kasih atas blog ini.

    BalasPadam
  2. thankz....bwu pham ckranggg...huhu

    BalasPadam
  3. sy blum fhm lg ler.. ajar sy..

    BalasPadam