Rabu, 4 Mei 2011

APA Israel dan Palestin?

MEMANG diakui tidak banyak orang dapat menjawab berkaitan negara Israel dan Palestin, sedangkan Dasar Luar Malaysia mengenai Israel dan Palestin sangat jelas.  Malaysia tidak mengiktiraf kewujudan negara Israel sejak negara itu disitiharkan pada tahun 1948.  Hal ini kerana penubuhan Israel di atas wilayah sah bangsa Arab Palestin.  Malaysia senantiasa komited memberi sokongan terhadap perjuangan rakyat Palestin untuk mendapatkan kembali hak negara mereka yang ditukar nama dan pemerintahan menjadi Israel.

Perhatikanlah kedudukan negara Israel yang sebenarnya negara Palestin.  Palestin berjiran dengan Mesir di selatannya, Jordan di Timur dan Syira di utaranya.  Sejak tahun 1948, wilayah Palestin semakin sempit kerana kemasukan bangsa Yahudi dari seluruh dunia untuk menjadi rakyat Israel.  


Perhatikan perubahan wilayah pendudukan Palestin sejak tahun 1946 sehingga 2000 (warna hijau).  Apa yang diistiharkan sebagai negara Palestin hari ini hanyalah Semenanjung Gaza yang bersempadan dengan Mesir dan Tebing Barat.  Itulah sisa wilayah Palestin yang tidak ada jaminan sebagai wilayah kekal bangsa Arab Palestin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan