Ahad, 8 Mei 2011

PERTUKARAN suaka politik Malaysia-Australia

SUAKA politik ialah perlindungan politik.  Sebagai contoh, seseorang rakyat negara China yang berfikiran demokrasi merasa tidak selamat untuk terus tinggal di China yang mengamalkan sistem komunis. Oleh itu beliau telah melarikan diri ke sebuah negara yang difikirkan selamat.  Orang seperti ini mencari perlindungan politik atau suaka politik.  Pendirian sesebuah negara seperti Malaysia mengenai suaka politik juga merupakan salah satu elemen dalam Dasar Luar Negara.



MELBOURNE 8 Mei c— Pesuruhjaya Tinggi Malaysia di Canberra memberi jaminan kepada Australia bahawa pemohon suaka yang dipindahkan ke Malaysia akan dilayan dengan penuh perikemanusiaan dan bermaruah.  Datuk Salman Ahmad memberitahu Sky TV pada Ahad bahawa, pemohon suaka yang dihantar ke Malaysia akan diberi kebebasan bergaul dengan masyarakat sementara menuggu permohonan mereka diproses.

"Mereka tidak akan ditempatkan di mana-mana pusat tahanan,” katanya.  Salman membayangkan bahawa cadangan pertukaran pemohon suaka antara Malaysia dan Australia itu mungkin dilaksanakan sekali sahaja dan butiran terperinci mengenainya akan dimuktamadkan tidak lama lagi.

Katanya, Kuala Lumpur mengalu-alukan komitmen Australia untuk mengambil lebih banyak pelarian di Malaysia yang keseluruhannya berjumlah lebih kurang 94,000 orang.

Di bawah persetujuan sedia ada, Malaysia akan mengambil 800 orang yang cuba pergi ke Australia manakala Australia pula bersetuju mengambil 4,000 pelarian yang berada di Malaysia. — Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan