Rabu, 18 Mei 2011

MENJAWAB Carta Alir Sistem


CARTA aliran di atas ialah Carta Aliran Bersistem (CAB). CAB memerlukan pelajar menjawab dari permulaan sehingga proses terakhir.  Mulakanlah jawaban dengan satu pengenalan yang ringkas, yang diubah suai daripada tajuk carta.  Saya mencadangkan pengenalan sebagai berikut:

( Carta aliran berkenaan ialah mengenai proses pembangunan dan perancangan alam sekitar. )

Pelajar wajib atau mesti memulakan penjelasannya dari kotak pertama di atas sekali, seterusnya ke kotak nombor dua dan kotak-kotak lain berdasarkan susunan.  Sila perhatikan anak-anak panah sebagai tanda urusan pada sistem berkenaan.  Akhir sekali hurai pelajar mesti berada di kotak paling bawah (pembangunan dilaksanakan).

Saya mencadangkan penjelasan pada kotak pertama sebagai berikut:

    ( Pada peringkat awal, langkah penting ialah membuat susunan organisasi dan sumber manusia.  Pada peringkat ini perkara yang terlibat ialah Keputusan dan nilai, Pakar, Kumpulan-kumpulan minat tertentu dan awam serta pentadbiran politik dan undang-undang awam. )

Untuk perenggan isi steterusnya, cadangan saya sebagai berikut, satu proses penggabungan maklumat peringkat kedua dan ketiga. Begitu juga untuk peringkat seterusnya.

     (Pada peringkat kedua ialah membentuk sistem susunan data dan sumber maklumat.  Antara perkara berkenaan ialah Keterangan Projek, sempadan-sempadan Kesan, Inventori Data dan Maklumat yang dibentuk semasa proses penilaian.)

     (Kesemua bahagian di atas akan melalui proses penilai.  Peringkat Penilaian ini terdiri daripada Skop Penilaian,  Kesan-kesan Penentuan,  Ramalan Kesan-kesan,  Interprestasi dan evaluasi kesan dan Kelonggaran serta Prosedur Komunikasi dan Persembahan Hasil-hasil.)

Pelajar tidak boleh memulakan penjelasan dari mana-mana bahagian.  Jika ada pelajar yang berbuat demikian, misalnya memulakan penjelasan dari kotak Penilaian Data, akibatnya seluruh jawaban dikategori sebagai Tidak Relevan (TR).  Jika keadaan ini berlaku markahnya hanya 1/15.

Tulislah satu kesimpulan yang ringkas.

(Kesimpulannya, proses pembangunan dan perancangan alam sekitar memerlukan perancangan yang teliti supaya tercapai matlamatnya.)

2 ulasan:

  1. assalammualaikum..
    ewmm pendahuuan tuk carta alir tu klau tulis pendek xpe ke cekgu???

    #terima kasih#

    BalasPadam
  2. assalamualikum,,ckgu saya ada bgitau utk dpt markah banyak kena guna apa,kenapa dan bagaimana dalam soalan carta alir.btul ke cikgu?

    tq

    BalasPadam