Rabu, 18 Mei 2011

MERAYU jangan dihukum mati

SESEORANG yang didakwa di bawah seksyen 322 Kanun Kesiksaan bermakna dia didakwa membunuh dan jika sabit kesalahan, hukumannya ialah gantung sampai mati.  Selalunya tertuduh akan didakwa di Mahkamah Sesyen.  Oleh kerana Mahkamah Sesyen tidak mempunyai bidang kuasa membicarakan kes bunuh, hakim akan memindahkan kes itu ke Mahkamah Tinggi. 

Jika Mahkamah Tinggi mensabitkan kesalahan dan menjatuhi hukuman mati, pesalah boleh membuat rayuan ke Mahkamah Rayuan.  Jika rayuan itu gagal, dia boleh membuat rayuan akhir di Mahkamah Persekutuan.  Jika Mahkamah Persekutuan juga mengekalkan hukuman mati itu, peluang terakhirnya hanya satu, iaitu merayu kepada Raja.  Dalam kes di bawah, pesalah boleh merayu kepada Baginda Sultan Selangor, Ketua Negeri di mana kes berkenaan berlaku.  Jika masih gagal dalam rayuan itu, dia akan dimaklumkan bila akan menjalani hukuman mati. (NMS)

Hukuman Mati Ke Atas Lelaki Bakar Isteri Kekal
PUTRAJAYA, 18 Mei 2011: Mahkamah Persekutuan di sini pada Rabu, mengekalkan sabitan dan hukuman mati ke atas seorang lelaki yang membakar isteri, ibu mentua, abang dan adik iparnya pada malam Deepavali lapan tahun lalu.

Hakim-Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Hashim Yusoff, Datuk Seri Md Raus Sharif dan Datuk Abdull Hamid Embong sebulat suara menolak rayuan akhir M. Balamurali selepas memutuskan bahawa tiada sebab untuk campur tangan dengan keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam.
Beliau berkata isu yang dibangkitkan peguam Balamurali, T.Vijayandran, telah dinilai oleh Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan.

Balamurali, 35, seorang penganggur didapati bersalah oleh Mahkamah Tinggi pada 12 Nov 2007 kerana membunuh isterinya M.Komathi, 25, dan adik iparnya K.Sareswathy, 24, yang hamil 14 minggu, di rumahnya di Lot 10352 Jalan Bunga Melor, Kampung Baru Hicom di sini, pukul 10 malam pada 6 November 2002.

Mahkamah Rayuan mengesahkan keputusan Mahkamah Tinggi pada 30 November 2010.Komathi dan Sareswathy meninggal akibat kebakaran teruk manakala Balamurali, ibu mentuanya S. Mariamah dan abang iparnya, M.Sivarajah dirawat di hospital.  Sareswathy meninggal dunia pada 10 November 2002, empat hari selepas insiden itu manakala Komathi meninggal dunia pada 12 November 2002.

Balamurali didakwa menyimbah petrol ke atas isteri dan tiga yang lain sebelum membakar mereka selepas menuduh isterinya mempunyai hubungan sulit.

Pada hari kejadian itu, Mariamah memberi keterangan bahawa beliau nampak Komathi disimbah dengan petrol dan Balamurali cuba menyalakan api.  Dalam keterangannya, beliau, Komathi dan Sareswathy cuba menghalangnya (Balamurali) dari menyalakan api dengan memeluk Balamurali tetapi gagal.

Semasa membela diri, Balamurali mendakwa bahawa beliau mahu menamatkan nyawanya sendiri di hadapan isterinya.  Katanya beliau telah menyimbah dirinya dengan petrol dan memegang pemetik api di tangannya.  Balamurali mendakwa bahawa ketika hendak membakar dirinya, isteri, ibu mentua, abang dan adik iparnya cuba menghalangnya tetapi mereka disambar api.

Dia menafikan menyimbah petrol ke atas Komathi dan Sareswathy.

Dalam prosiding rayuan hari ini, Vijayandran (peguam bela tertuduh) memohon mahkamah agar mengurangkan dakwaan kepada membunuh tanpa niat.  Timbalan Pendakwa Raya Fatnin Yusof berhujah bahawa Balamurali tahu dengan menghidupkan pemetik api, ia boleh membahayakan si mati yang telah disimbah dengan petrol. -BERNAMA

2 ulasan:

  1. Ada kesalahan ayat
    1. Oleh kerana ....
    2. ...menjatuhi hukuman mati ....

    BalasPadam