Rabu, 13 Julai 2011

TAHUN yang sama, catatkan 'anggaran'

KALI ini saya mahu dedahkan salah satu perangkap dalam solan Bahagian D.  Pembuat soalan kadang-kadang sengaja memberikan satu soalan yang agak mudah, tetapi ada perangkap lain untuk menguji ketelitian calon-calon.  Berdasarkan contoh soalan di bawah (saya telah ubah suai sedikit), perhatikan tahun pada soalan dan sumber bahan linear ini.  

Sumbernya dicatat tahun 2007 dan soalan meminta pelajar menyediakan carta untuk tahun 2007 juga.  Jika pelajar tidak menulis perkataan 'anggaran' sebelum tahun 2007 pada tajuk carta, maka markah penuhnya hanya lima per 15 sahaja.  Oleh itu hubaya-hubaya!

BERDASARKAN petikan di bawah, sediakan carta yang paling sesuai bagi menggambarkan nilai import dan negara-negara pengeksport barangan ke Malaysia pada tahun 2007.

PADA tahun 2007,  Malaysia masih bergantung kepada import barangan luar untuk merancakkan sektor perindustriannya.  Keadaan ini dibuktikan dengan jumlah nilai barangan yang diimport oleh negara ini yang bernilai RM140,599.00 juta.

Daripada keseluruhan jumlah berkenaan, sebanyak RM56,791.1 juta ialah berupa barangan alat jentera iaitu alat-alat kelengkapan pengangkutan.  Keadaan ini diikuti oleh barangan perkilangan yang berjumlah RM36,230.6 juta berbanding bahan-bahan kimia yang susut RM27,013.9 juta daripada jumlah import barangan perkilangan tersebut.  Selain itu, Malaysia juga mengimport bahan-bahan api yang juga termasuk bahan pelincir bernilai RM4,260.8 juta,  manakala selebihnya  ialah nilai import bahan-bahan lain.

Barangan yang diimport itu datangnya dari beberapa buah negara.  Negara Jepun menjadi rakan dagang utama negara, merupakan pengeksport utama yang bernilai 36 peratus daripada jumlah keseluruhan nilai import negara.

Selain Jepun, negara Amerika Syarikat dan negara-negara EU juga menjadi pengeksport barangan ke Malaysia yang masing-masing bernilai 18.8 peratus dan 15.5 peratus.  Selain negara-negara berkenaan, negara-negara dari Asean pula mengeksport barangan bernilai 15.4 peratus, manakala negara Taiwan menyumbang 5.7 peratus.  Bakinya pula daripada negara-negara lain dunia.

(sumber: Laporan Ekonomi 2007)

Tajuk pada kertas graf ialah

Malaysia Nilai Import dan Negara-negara Pengeksport Barangan 
pada Tahun 2007 (anggaran).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan