Isnin, 28 Mac 2011

CARA menjawab soalan bahagian C


BAHAGIAN C
Kefahaman dan ulasan teks laras sains

6a)  “Penyakit kanser atau barah merupakan penyakit kronik yang sukar diubati.  Berdasarkan kajian, penyakit ini boleh diwarisi secara genetik.  Faktor amalan hidup memainkan peranan penting seseorang mendapat penyakit kanser walaupun kajian perubatan membuktikan punca pemakanan lebih tinggi berbanding keturunan.”
 (dipetik daripada Buletin Pengguna, Mei  2006)

i.                     Berdasarkan petikan di atas, apakah penyakit kanser?
ii.                   Dengan menggunakan tidak lebih daripada 50 patah perkataan, jelaskan amalan hidup sihat untuk mengurangkan risiko penyakit kanser.

Bahagian C untuk laras sains ialan nombor 6a atau 6b, pilihlah salah satunaya!

Cara menjawab soalan i (6ai).
i    Jawaban hanya menggunakan satu ayat.  Ada calon loyar buruk dengan menulis satu ayat yang panjang barulah dinoktahkan.  Maaf, calon ini pasti tidak mendapat markah penuhnya iaitu DUA.

ii   Walaupun hanya satu ayat, jawabannya sudah tersedia dalam petikan.  Sebaik-baik jawaban ialah, calon memilih perkataan sendiri dalam menerangkan maksud daripada petikan.

iii  Sebagai contoh, jika calon menyalin sepenuhnya: Penyakit kanser atau barah merupakan penyakit kronik yang sukar diubati, maka calon tidak mendapat markah!

Untuk mendapat markah penuh, calon boleh menulis jawaban itu begini:
Penyakit kanser merupakan penyakit kronik yang sangat sukar diubati.

iv  Jika calon menulis lebih daripada satu ayat, maka ayat kedua tidak dinilai apa-apa dalam pemarkahan.  Hanya ayat pertama yang dinilai.

Cara menjawab soalan ii (6aii)
i   Pastikan semua jawaban calon tidak melebihi 50 patah perkataan.  Sebarang perkataan selepas kiraan 50 tidak akan dinilai dalam pemarkahan.

ii  Tulislah jawaban ini dalam dua perenggan.  Peranggan satu mengandungi SATU idea dan DUA huraian dan perenggan dua juga mengandungi SATU idea dan DUA huraian.  Oleh itu setiap satu perenggan mengandungi tidak lebih 25 patah perkataan.

iii  Contohnya
     Idea 1: Mengawal pemakanan
     Huraian 1: Seseorang perlu mengurangkan makanan berkolesterol tinggi.
     Huraian 2: Contoh daging berkolesterol tinggi ialah daging babi dan lembu.

     Idea 2: Berhenti merokok
     Huraian 1: Rokok mengandungi nikotin yang menyebabkan ketagihan.
     Huraian 2: Bahan kimia dalam rokok menyebabkan barah.

Tulislah begini:

     Untuk mengelakkan barah, seseorang perlu mengawal pemakanannya.  Makanan yang berkolesterol tinggi perlu dijauhi. Antara makanan tersebut ialah daging babi dan lembu.
     Selain itu, mereka yang merokok mesti berhenti merokok.  Terdapat nikotin dalam rokok yang menyebabkan ketagihan dan bahan-bahan kimia yang menyebabkan penyakit barah.

iv   markah keseluruhan untuk nombor ii ialah lapan! Pembahagian markah ini ialah DUA markah untuk idea, EMPAT markah untuk huraian dan DUA markah bahasa.

Markah keseluruhan untuk soalan (i) dan (ii) ialah 10.

2 ulasan:

  1. salam...soalan 6aii mmg kena buat 2 penggan ka??nie format baru??klu buat dlm 1 penggan x blh ka??

    BalasPadam