Isnin, 28 Mac 2011

CONTOH karangan laras sains yang terseleweng

 Soalan
“Kepentingan hidupan liar kepada alam dan manusia memang tidak dapat dinafikan lagi, namun begitu bilangannya semakin berkurangan.”  Huraikan bagaimanakah masalah kepupusan hidupan liar ini ditangani.

Hutan merupakan habitat flora dan fauna tetapi hutan sering dimusnahkan oleh manusia kerana untuk pembangunan dan mengejar kekayaan.  Secara langsung hidupan liar semakin berkurangan sehingga menghampiri kepupusan.

Untuk menangani masalah kepupusan hidupan liar, pihak berkuasa harus mengetatkan undang-undang dan memberatkan hukuman terhadap orang yang memusnahkan hidupan liar.  Dengan hukuman yang berat, pesalah tidak akan bertindak sesuka hati dan berfikir dahulu sebelum menjalankan sebarang langkah.   Hukuman berat telah menjadi amaran kepada mereka.

Selain itu, kita juga perlu menyelesaikan masalah tersebut melalui pendidikan.  Kita boleh menanam semangat cintakan alam sekitar dan hidupan liar sejak kecil lagi.  Tindakan ini dapat memupuk semangat mereka.  Dengan konsep ini, mereka tidak akan memburu dan membunuh hidupan liar apabila mereka dewasa.

Di samping itu, kita boleh mengadakan kempen cinta kepada hidupan liar.  Kempen tersebut harus bekerjasama dengan media massa.  Dalam kempen, kita boleh berceramah kepentingan hidupan liar kepada alam dan manusia.  Kempen dapat menyedarkan  rakyat betapakah penting hidupan liar.  Biasanya, kempen akan mendapat sambutan orang ramai, sebagai contoh kempen mencegah dadah sangat berjaya dalam negara kita.

Rakyat juga harus bekerjasama dengan kerajaan. Rakyat tidak harus membeli binatang larangan sebagai hiasan seperti kulit harimau. Pemburuan  berterusan kerana terdapat permintaan dalam pasaran.  Kalau rakyat memboikotnya, maka tiada permintaan dalam pasaran dan ini menyebabkan pemburuan berkurang kerana tiada rezeki kepada pemburu.

Kesimpulannya, semua rakyat dan penduduk harus bekerjasama dengan pihak berkuasa untuk menangani masalah kepupusan hidupan liar.  Kita perlu ingat, kita hanya meminjam dunia ini daripada generasi akan datang.






TR- salah laras.
(mengetatkan undang-undang adalah laras sastera)
0 markah


TR – salah laras
(sastera)
0 markah



TR -  salah laras
(sastera)
0 markah





TR -  salah laras
(sastera)
0 markah









Karangan terseleweng
markah 1/25


1 ulasan:

  1. apa kepentinganya? yang ini cara untuk mengatasi.

    BalasPadam