Sabtu, 30 April 2011

MENUNTUT hak di Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia

BUKAN mahkamah sahaja sebagai institusi yang boleh membantu kita mendapatkan keadilan.  Sebagai pengguna, kita mesti mengetahui adanya Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) sebagai satu badan untuk menentukan sesuatu keputusan jika berlaku pertikian antara pembeli dengan penjual.  Pastikan sebagai pengguna prihatin terhadap hal-hal kepenggunaan.

Apabila pengguna membeli sesuatu barang pastikan mendapatkan resit belian, surat-surat jaminan daripada penjual atau syarikat pengeluar.  Jika berlaku kerosakan, semua dokumen itu akan menjadi satu sokongan terhadap tuntutan pengguna.


Petikan akhbar di atas sebagai bukti bahawa hak pengguna boleh dipenuhi melalui TTPM.  TTPM ditubuhkan di bawah Seksyen 85 Akta Perlindungan Pengguna 1999. Pengguna hanya boleh membuat tuntutan dalam tempoh tiga tahun dari tarikh kes itu berlaku dan nilai tuntutan tidak melebihi RM10,000.

keanggotaan TTPM merupakan lantikan oleh Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, dan jumlahnya tidak kurang daripada lima orang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan