Jumaat, 8 April 2011

PERANGKAP dalam soalan karangan

KARANGAN sangat penting dalam Kertas 2.  Karangan laras sastera (A) dan laras sains (B) membawa 50 peratus markah kertas 2.  Pelajar mestilah menguasai teknik mengarang supaya mendapat markah yang lumayan.  Jika markah karangan merudum, tidak mungkin pelajar boleh mendapat Prinsipal A dalam Pengajian Am.

Pelajar tahu karangan mesti mempunyai empat idea utama. Setiap idea utama mesti ada tiga huraian atau contoh.  Soalnya apakah yang empat idea itu?  Penentuan empat idea utama itu sangat pasti berdasarkan kehendak soalan.

Struktur idea boleh sahaja 4 + 0 atau 1 + 3 atau 2 +2.

Contoh soalan
1     Pelbagai usaha telah dan sedang dijalankan untuk merealisasikan konsep mesra alam bagi mengatasi masalah pencemaran alam sekitar.  Bincangkan.
(4 + 0)
Nyatakan empat idea utama usaha-usaha yang berkonsepkan mesra alam untuk mengatasi masalah pencemaran alam sekitar.

2      Kelemahan penguasaan Bahasa Inggeris bukanlah punca utama berlakunya pengangguran dalam kalangan siswazah.  Bincangkan.
(1 + 3)
Satu idea yang wajib ialah kelemahan berbahasa Inggeris.
Tiga idea yang lain seperti Siswazah memilih kerja, majikan memilih kaum tertentu dan siswazah memiliki ijazah yang tidak sesuai dengan pasaran kerja.

3    “penggunaan kawalan biologi merupakan satu kaerah alternatif kepada kelemahan penggunaan bahan kimia untuk mengatasi masalah makhluk perosak dan ketidaksuburan tanah dalam sektor pertanian.”  Bincangkan pernyataan ini.
(2 + 2)
Dua idea untuk masalah penggunaan bahan kimia, misalnya pencemaran tanah dan pencemaran hasil pertanian.
Dua idea cara kawalan biologi seperti penggunaan Penggunaan haiwan pemangsa (burung hantu di ladang sawit) dan haiwan pembaja (cacing tanah / baja najis haiwan).

4     Peningkatan harga barang terutamanya barang keperluan harian bukanlah semata-mata berpunca daripada kenaikan kos bahan api.  Terdapat punca-punca lain yang menyebabkan kenaikan ini berlaku.  Bincangkan.
(1 + 3)
Satu idea khas ialah kenaikan harga disebabkan kenaikan harga minyak.
Tiga idea lain ialah kenaikan harga bukan disebabkan kenaikan harga minyak, seperti kenaikan kos buruh, peningkatan kualiti barangan dan bekalan barang yang tidak cukup.

5     Susu ibu merupakan rumusan terbaik untuk bayi yang baru lahir.  Bincangkan kepentingan susu ibu terhadap ibu dan bayinya.
(2 + 2)
Dua idea kebaikan susu ibu terhadap ibu kerana proses penyusuannya.
Dua idea kebaikan susu ibu terhadap bayinya.

4 ulasan:

  1. ada x krngan tntang kaedah kawalan biologi???plzz...

    BalasPadam
  2. ada tak skema jawapan penuh untuk kaedah kawalan biologi dan ketidaksuburan tanah?????tolong.....

    BalasPadam
  3. xad ke usaha utk merialisasikn konsep mesra alam

    BalasPadam
  4. karangan untuk kenaikan harga barang ada tak???faktor dan kesan...

    BalasPadam